Kompetencje na szóstkę
06-04-2018
W roku szkolnym 2017/2018 klasa I a integracyjna ze Szkoły Podstawowej nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku z wychowawczyniami panią Elżbietą Baczewską i panią Bożeną Puchalską wzięła udział w wyjątkowym Ogólnopolskim Programie dla nauczycieli pt.: „Kompetencje na szóstkę”.
Kształtowanie kompetencji społecznych uczniów jest obecnie jednym z najważniejszych zadań szkoły. Ogólnopolski Program „Kompetencje na szóstkę” pomógł nam wykonać to trudne zadanie. Korzystałyśmy ze scenariuszy, realizowałyśmy atrakcyjne lekcje i motywowałyśmy uczniów
do rozwoju.
do rozwoju.
Program przeznaczony był dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Scenariusze w ramach programu były dostosowane dla klas I-III. To idealny program dla wszystkich nauczycieli, którzy chcą rozwijać potencjał uczniów i ułatwić im naukę, nawiązywanie relacji z innymi i skuteczne komunikowanie się.
Biorąc udział w programie uczniowie:
- rozwinęli kompetencje społeczne (kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość),
- kształtowali umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania
i wnioskowania, - zapewnili sobie wszechstronny rozwój osobowy i społeczny (komunikacja i współpraca w grupie, nawiązywanie relacji, realizacja wspólnego projektu),
- rozbudzili i zaspokoili naturalną ciekawość poznawczą.
W ramach programu zrealizowałyśmy scenariusze: „Jak gimnastykować wyobraźnię?”,
„Jak trenować myślenie?”, „Jak wspólnie zapracować na sukces?”. Po każdej realizacji lekcji przesłałyśmy relację (zdjęcia oraz krótką opinię) na stronę internetową www.scenaruszelekcji.pl.
Na przełomie marca, w ramach programu, wzięłyśmy udział w atrakcyjnym konkursie polegającym
na przeprowadzeniu dwóch lekcji, które pozwoliły trenować zdobyte wcześniej umiejętności (współpraca w zespole i kreatywność), realizując dwa scenariusze: „Gdzie projektanci szukają inspiracji?” oraz „Jak powstaje scenografia?”. Przesłałyśmy fotorelację z lekcji (pokazałyśmy, jak nasi uczniowie trenują umiejętność pracy w zespole).
„Jak trenować myślenie?”, „Jak wspólnie zapracować na sukces?”. Po każdej realizacji lekcji przesłałyśmy relację (zdjęcia oraz krótką opinię) na stronę internetową www.scenaruszelekcji.pl.
Na przełomie marca, w ramach programu, wzięłyśmy udział w atrakcyjnym konkursie polegającym
na przeprowadzeniu dwóch lekcji, które pozwoliły trenować zdobyte wcześniej umiejętności (współpraca w zespole i kreatywność), realizując dwa scenariusze: „Gdzie projektanci szukają inspiracji?” oraz „Jak powstaje scenografia?”. Przesłałyśmy fotorelację z lekcji (pokazałyśmy, jak nasi uczniowie trenują umiejętność pracy w zespole).
Uczniowie z dużym zaangażowaniem uczestniczyli we wszystkich zajęciach. Stwierdzili, że fajne było to, że mogli razem pracować i liczyły się pomysły każdego z nich. Uczniowie zwrócili uwagę,
że współpraca sprawiła, że szybciej i łatwiej osiągnęli to, co sobie zaplanowali. Gdy pracowali razem, dobrze się bawili, uczyli się od siebie wzajemnie, a efekty ich pracy stały się dzięki temu wspanialsze. Razem łatwiej poradzili sobie z trudnościami i szybciej wykonali każde zadanie. Po zajęciach dzieci stwierdziły również, że nie traciły czasu na kłótnie, tylko zastanawiały się, co każde z nich mogło wnieść do wspólnie wykonywanej pracy. Były zadowolone z końcowych efektów swojej działalności. Na koniec zajęć z dumą prezentowały swoje wytwory na forum całej klasy.
że współpraca sprawiła, że szybciej i łatwiej osiągnęli to, co sobie zaplanowali. Gdy pracowali razem, dobrze się bawili, uczyli się od siebie wzajemnie, a efekty ich pracy stały się dzięki temu wspanialsze. Razem łatwiej poradzili sobie z trudnościami i szybciej wykonali każde zadanie. Po zajęciach dzieci stwierdziły również, że nie traciły czasu na kłótnie, tylko zastanawiały się, co każde z nich mogło wnieść do wspólnie wykonywanej pracy. Były zadowolone z końcowych efektów swojej działalności. Na koniec zajęć z dumą prezentowały swoje wytwory na forum całej klasy.
W trakcie programu otrzymywałyśmy także zaproszenia na wartościowe konferencje o różnorodnej tematyce, a także dostęp do specjalistycznych artykułów.
Po realizacji trzech scenariuszy, przesłanych relacjach, otrzymałyśmy baner do powieszenia
na stronie internetowej szkoły. Na zakończenie programu otrzymałyśmy Certyfikat uczestnictwa
w Programie: „Kompetencje na szóstkę” zorganizowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci w roku szkolnym 2017/2018 oraz dyplom dla klasy.
w Programie: „Kompetencje na szóstkę” zorganizowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci w roku szkolnym 2017/2018 oraz dyplom dla klasy.
Dyrekcja szkoły otrzymała list gratulacyjny informujący o zrealizowaniu całego programu.
Tekst:
Elżbieta Baczewska - nauczyciel SP 50
Bożena Puchalska - nauczyciel SP 50