Szkoła Podstawowa nr 50 im. Św. Jadwigi Królowej Polski
Herb Polski

Z życia szkoły

Obchody Miesiąca Wiedzy o Autyzmie

15-05-2015

Dzieci ze spektrum autyzmu są wśród nas -  spotykamy się na zajęciach lekcyjnych, na przerwach, placu zabaw. Mało się uśmiechają i unikają kontaktu wzrokowego, ale potrafią  dobrze funkcjonować w grupie.  Nie należy oczekiwać od nich jednak, by domyślały się uczuć innych osób – nie są w stanie przezwyciężyć niektórych ograniczeń wynikających ze stanu zdrowia. Czasem zachowują się „dziwnie”, inaczej. Nie zawsze rozumiemy, dlaczego tak się dzieje i jak mamy się zachować. A kiedy nie wiemy, jak postąpić, wolimy unikać kłopotliwych sytuacji. To właśnie niewiedza jest głównym powodem trudności w  kontaktach z osobami autystycznymi, dlatego tak wiele starań włożyliśmy w przygotowanie kwietniowych uroczystości.

 

Obchody Miesiąca Wiedzy o Autyzmie w naszej szkole miały w tym roku  szczególny przebieg. W działania zaangażowana była cała społeczność szkolna. 

 

W „Dniu niebieskim” - 16 kwietnia - wszyscy ubraliśmy się na niebiesko. Niebieskie motyle wykonane przez dzieci klas młodszych ozdobiły okna na pierwszym piętrze. W klasach 4-6 miały miejsce  przygotowane przez wychowawców pogadanki przybliżające uczniom podstawowe zagadnienia na temat funkcjonowania ucznia autystycznego.  Na korytarzu pojawiła się gazetka zawierająca informacje o autyzmie. Uczniowie klas 4-6 przygotowali plakaty prezentujące sylwetki sławnych autystów – Alberta Einsteina, Izaaka Newtona, Stanleya Kubricka, Susan Boyle i Messiego. Ciekawe pomysły graficzne uzupełniały informacje o najważniejszych osiągnięciach i krótkie opisy przedstawianych postaci (zdjęcia poniżej). 

W klasach 0-3 nauczyciele czytali dzieciom fragmenty książki „Kosmita” Roksany Jędrzejowskiej-Wróbel (pozycja dostępna na stronie internetowej www.ingdzieciom.pl/pdf/).  Jest to opowieść o inności i o tym, jak sobie z nią poradzić, jak odkryć w sobie tolerancję na inność. Autorka w cudowny i przystępny sposób opisuje wszystkie objawy choroby, uczucia dziecka, rozterki rodziców i konsekwencje odczuwane przez rodzeństwo. To lektura obowiązkowa dla dzieci i  rodziców mających kontakt z autyzmem. Gorąco polecamy tym, którzy nie mieli okazji posłuchać, a potem – porozmawiać! 

 

GALERIA:

 

 

Nauczyciele

Zespołu do Spraw Integracji

oraz

Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka