Szkoła Podstawowa nr 50 im. Św. Jadwigi Królowej Polski
Herb Polski

Z życia szkoły

Wycieczka grup 0 do Pogotowia Ratunkowego

22-05-2015

     19 maja 2015r. wszystkie grupy ,,O” wyruszyły na zwiedzanie budynku Pogotowia Ratunkowego                w Białymstoku. Wycieczka była bardzo pouczająca. Dzieci poznały zasady udzielania pierwszej pomocy, uczyły się na fantomie w jaki sposób reanimować osobę nieprzytomną lub potrzebującą pomocy oraz jak prawidłowo wzywać o pomoc. Dzieci oglądały wyposażenie karetek oraz sprzętu używanego w ratownictwie medycznym, zapoznawały się ze znajomością oznakowania karetek. Widziały również specjalną karetkę z inkubatorem do przewozu wcześniaków i chorych noworodków.  Na sam koniec dzieci zobaczyły jak pracuje dyspozytor pogotowia ratunkowego, zapoznały się ze sprzętem komputerowym, dowiedziały się gdzie stacjonuje helikopter medyczny, jak on wygląda oraz słyszały rozmowę z osobą potrzebującą pomocy. 

Tekst: Katarzyna Sidorczuk

Oto przykład jak wzywać pomoc :

,, Podstawowym numerem alarmowym pogotowia ratunkowego w Polsce jest numer bezpłatny

999

Pod tym numerem należy zgłaszać wszelkie sytuacje, w których konieczna będzie pomoc zespołów ratownictwa medycznego.

Zgłoszenie odbiera przeszkolony dyspozytor. Dyspozytor musi zadać kilka podstawowych pytań, tak aby ustalić powód wezwania, jego pilność oraz rodzaj zespołu, który zrealizuje to wezwanie.

NIEZWYKLE WAŻNE JEST PODĄŻANIE ZA PYTANIAMI DYSPOZYTORA.

Bardzo istotne jest, aby nawet w dramatycznej sytuacji, nie podnosić głosu, nie krzyczeć, nie poganiać dyspozytora; to nie przyśpieszy dotarcia zespołu, a może nawet opóźnić czas realizacji.

Procedura zbierania wywiadu

  1. Dzień dobry, Pogotowie Ratunkowe/Centrum Powiadamiania Ratunkowego (oddział, funkcja, nazwisko), słucham, w czym mogę pomóc (oferta pomocy)
  2. Proszę podać adres (dokładna lokalizacja, punkty orientacyjne, numer telefonu, imię i nazwisko wzywającego).
  3. Kto potrzebuje pomocy (wiek, płeć, imię, nazwisko, przydomek)?
  4. Co się stało (rodzaj zdarzenia, zachorowania, liczba poszkodowanych)?

Nigdy nie rozłączaj się jako pierwszy – to Dyspozytor kończy rozmowę!!

Pamiętaj, że nieuzasadnione wezwanie jest zagrożeniem dla drugiego człowieka utratą życia!!! ’’

 

GALERIA: