„Od grosika do złotówki”
12-12-2018
Od grudnia 2018 roku wszyscy uczniowie klas II uczestniczą w ogólnopolskim programie: „Od grosika do złotówki”: klasa II a pod kierunkiem pani Elżbiety Baczewskiej i pani Bożeny Puchalskiej, klasa II b pod kierunkiem pani Katarzyny Kłopotowskiej, klasa II c pod kierunkiem pani Anny Piłaszewicz, klasa II d pod kierunkiem pani Sylwii Timofiejuk i klasa II e pod kierunkiem pani Iwony Sadowskiej. To projekt adresowany do uczniów klas drugich i trzecich szkół podstawowych. Realizowany jest od 2007 r. W tym czasie udział wzięło w nim około 121 000 uczniów i 181 000 ich rodziców oraz 5588 nauczycieli z 2344 szkół ze wszystkich województw.
Tematyka projektu koncentruje się wokół podstawowych pojęć dotyczących finansów i przedsiębiorczości (pieniądze, zarabianie, racjonalne wydawanie pieniędzy, oszczędzanie, inwestowanie). Dotyczy także szeroko pojętego bezpieczeństwa, trafnego przewidywania i sposobów unikania ryzyka.
Główne cele programu:
-
nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi, ustalania priorytetów przy ich wydawaniu lub oszczędzaniu,
-
nabycie przez uczniów wiedzy o finansowych aspektach niebezpiecznych zdarzeń
ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań.
Propozycje zawarte w programie stanowią unikalną na polskim rynku edukacyjnym ofertę wzbogacającą doświadczenia dzieci o wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa a także przydatne we współczesnym świecie jako początek edukacji najmłodszych.
Działania podejmowane w ramach programu „Od grosika do złotówki” mają na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz kształtowanie przez nich praktycznych umiejętności w miłej, opartej na zabawie atmosferze. Dzieci wykonują zadania o różnym stopniu trudności, a w efekcie rozwijają samodzielność w podejmowaniu decyzji wpływających na ich finanse i bezpieczeństwo, umacniają wiarę we własne siły i możliwości.
Realizacja projektu trwa 10 miesięcy (klasa druga: grudzień, styczeń-czerwiec, klasa trzecia: wrzesień-grudzień). Uczniowie odbywają podróż z przewodnikiem Grosikiem po Galaktyce Finanse
i Galaktyce Oszczędzanie, w czasie której zdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów otrzymuje „Dzienniki podróży”, w których dokumentuje realizację poszczególnych zadań. Wdrażanie programu jest również podstawą do wspólnych działań rodziców i nauczycieli w trosce o bezpieczeństwo i rozwój edukacji finansowej dziecka. Dzieci wracają do domu i proszą opiekunów o rozmowę na temat związany z treścią zajęć, umieszczony na naklejce, którą otrzymują, np. „Porozmawiaj ze mną o tym, jak bezpiecznie bawić się w domu i na dworze”.
i Galaktyce Oszczędzanie, w czasie której zdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów otrzymuje „Dzienniki podróży”, w których dokumentuje realizację poszczególnych zadań. Wdrażanie programu jest również podstawą do wspólnych działań rodziców i nauczycieli w trosce o bezpieczeństwo i rozwój edukacji finansowej dziecka. Dzieci wracają do domu i proszą opiekunów o rozmowę na temat związany z treścią zajęć, umieszczony na naklejce, którą otrzymują, np. „Porozmawiaj ze mną o tym, jak bezpiecznie bawić się w domu i na dworze”.
W trakcie podróży jest też czas, w którym rodzice pełnią rolę konsultantów i w ciągu 14 dni dokonują analizy, w jakiej dziedzinie ich dziecko oszczędza najlepiej. Wnioski z tych obserwacji stanowią bazę do dalszej pracy nauczyciela i uczniów.
Treści nauczania, zawarte w projekcie „Od grosika do złotówki”, zgodne są z założeniami nowej podstawy programowej.
Tekst:
Elżbieta Baczewska
Bożena Puchalska