Dobre maniery mamy, bo savoir - vivre znamy
13-05-2019
„Dla mnie dobre maniery, odpowiednie zachowanie to absolutna podstawa. Nie da się niczego w życiu osiągnąć bez dobrych manier. Musisz umieć obchodzić się z ludźmi”.
W roku szkolnym 2018/2019 pani Elżbieta Baczewska i pani Bożena Puchalska prowadziły innowację pedagogiczną z uczniami klasy II a integracyjnej pt.: „Dobre maniery mamy, bo savoir - vivre znamy”. Założeniem innowacji pedagogicznej jest rozwijanie u dzieci kultury osobistej, kształcenie zachowań zgodnie z przyjętymi normami, wykształcenie u nich samodzielności
i odpowiedzialności. To dobre wychowanie czyni z dzieci ludzi kulturalnych, budzących sympatię
i szacunek, a kultura osobista i dobre maniery są to cechy, które ułatwiają życie.
i odpowiedzialności. To dobre wychowanie czyni z dzieci ludzi kulturalnych, budzących sympatię
i szacunek, a kultura osobista i dobre maniery są to cechy, które ułatwiają życie.
Dobre wychowanie, czyli nienaganne formy, życzliwość dla ludzi, uprzejmość, tolerancja, opanowanie emocji powinny być nawykami zakorzenionymi i wpajanymi od dzieciństwa. Warto znać
i przestrzegać zasad dobrego wychowania. Są one podstawą właściwych relacji międzyludzkich
w codziennym życiu.
i przestrzegać zasad dobrego wychowania. Są one podstawą właściwych relacji międzyludzkich
w codziennym życiu.
Wykorzystujemy podczas zajęć metody aktywizujące ze szczególnym uwzględnieniem metody 6 kapeluszy opracowanej przez Edwarda de Bono. Dzięki sześciu kapeluszom możemy zmienić dyskusję ze zwykłego argumentowania i bronienia racji, w dyskusję bardziej konstruktywną.
Nauka dobrych manier to inwestycja w przyszłość dziecka. Uczenie dzieci zasad savoir - vivre sprawi, że w przyszłości będą pozytywnie oceniane przez innych, lepiej postrzegane i łatwiej im będzie nawiązać znajomości i przyjaźni.
Tekst:
Elżbieta Baczewska
Bożena Puchalska