Szkoła Podstawowa nr 50 im. Św. Jadwigi Królowej Polski
Herb Polski

Z życia szkoły

„Co kryją słowa?” – projekt edukacyjny (eTwinning)

23-06-2020

     Uczniowie klasy VIId Szkoły Podstawowej Nr 50 im. Świętej Jadwigi Królowej Polski włączyli się 
w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. W tym roku realizowali ogólnopolski projekt eTwinning „Co kryją słowa?”. Projekt miał na celu rozwinięcie kreatywności uczniów oraz poszerzenie wiedzy na temat języka ojczystego.

     Realizację projektu rozpoczęłam od przedstawienia interaktywnej prezentacji – https://view.genial.ly/5e231611134c1a7009e3448b (przygotowanej przez autorki projektu)
z wprowadzeniem do tematu oraz instrukcją dla uczniów tłumaczącą zadania projektowe. Każdy uczeń mógł sprawdzić wiedzę z lekcji, rozwiązując interaktywny quiz. Kolejnym zadaniem uczniów było wyszukanie wartościowego cytatu z wybranej książki. Następna część pracy odbywała się już
w grupach. Każdy zespół miał wybrać najciekawszy cytat i zapisać go na plakacie wraz z nazwiskiem autora słów. W cytacie należało wyróżnić trzy dowolne słowa i policzyć w nich liczbę głosek, liter, samogłosek, spółgłosek oraz sylab. Wyrazy trzeba było zakodować za pomocą symboli lub kolorów. Kolejne zadanie, które sprawiło uczniom wiele radości, polegało na zapisaniu pięciu tłumaczeń wyrazu w wybranym języku oraz wskazaniu etymologii słowa. Mało tego, słowa uczniowie malowali, a także tworzyli chmurę wyrazów – synonimów lub skojarzeń. Potem za pomocą rebusów szyfrowali antonimy słów oraz tytuł książki, z której pochodzi cytat.Na plakacie znalazły się jeszcze wiersze, których słowami-kluczami były wybrane wcześniej wyrazy. Każda grupa prezentowała swój plakat na lekcji języka polskiego. Wszystkie wyróżnione w cytatach słowa zamieściliśmy na platformie eTwinning, gdyż ostatnim zadaniem każdego zespołu projektowego było zapoznanie się z pracami uczniów innych szkół i napisanie opowiadania pt. „Zagubione słowo” zawierającego wyrazy zaproponowane przez uczestników projektu.
     Realizacja projektu była czasem wzmożonej, ale bardzo kreatywnej pracy. Uczniowie klasy VIId sumiennie wykonywali wszystkie zadania. Wykazali się ogromną pomysłowością. W pracy nad projektem wykorzystywali digitalne i analogowe narzędzia. Poznawali nowe sposoby wyszukiwania informacji – przekonali się, że Internet to nie tylko źródło zabawy, ale też baza różnorodnych informacji. Uczniowie szukali informacji nt. pochodzenia wybranych słów w słownikach internetowych, Tłumaczu Google oraz Wikipedii. Współpracowali, aby stworzyć ciekawą opowieść.
    Plakaty wyszły rewelacyjnie! Odkryłam wiele, głęboko skrywanych, uczniowskich talentów. Najbardziej poruszyły mnie wiersze moich siódmoklasistów. Znam ich dobrze i wiedziałam, że jakość wykonania i kreatywność to coś, na co mogę zawsze liczyć. Swoimi plakatami i pomysłami na opowiadanie tylko utwierdzili mnie w tym przekonaniu.
    Dziękuję uczniom klasy VIId za tak owocną pracę nad projektem.
Zapraszam do obejrzenia plakatów oraz przeczytania tekstu opowiadania.
 
Opowiadanie "Zagubione słowo" kliknij tutaj>>
Małgorzata Ostrowska