Do zadań pedagoga specjalnego należą:
-dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania wychowanka (dotyczy to sfery motorycznej, poznawczej, społeczno-emocjonalnej)
-tworzenie odpowiedniego warsztatu pracy z uwzględnieniem specyficznych potrzeb ucznia
-zastosowanie odpowiednich metod i form pracy, indywidualnie dobranych do potrzeb wynikających
z dysfunkcji towarzyszących dziecku
-stosowanie zasad stopniowania trudności mając na uwadze indywidualne tempo przyswajania umiejętności i wiadomości
-eksponowanie osiagnięć dziecka co podnosi motywację i wiarę we własne możliwości
-włączanie dziecka do prac grupowych, aby każde dziecko miało swój wkład - pozwala to uniknąć podziałów
-aktywizowanie dziecka do jak najpełniejszego udziału w zajęciach lekcyjnych, terapeutycznych
i szkolnych
-budowanie empatii i pozytywnych relacji pomiędzy uczniami
-zapewnienie miłej i przyjaznej atmosfery oraz bezpieczeństwa co sprzyja lepszemu uczeniu
się i funkcjonowaniu w społecznosci szkolnej
-współpraca z opiekunami dziecka, wychowawcą oraz specjalistami pracującymi
z dzieckiem
Wszystkie te czynności mają na celu pomóc dziecku bez lęku, w sposób jak najbardziej naturalny, zaistnieć wsród rówieśników.Mają wyposażyć w poczucie bezpieczeństwa, wewnętrzną radość, chęć czerpania ze swoich pokładów umiejętności i zdolności.