Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie to wszechstronne stymulowanie psychoruchowego i społeczno - emocjonalnego rozwoju dziecka z zaburzeniami funkcjonowania do momentu podjęcia przez nie nauki w szkole.
Dzieci korzystają z zajęć:
v terapii Integracji Sensorycznej,
v terapii prowadzonej przez pedagoga specjalnego.
Aby dziecko zostało objęte wczesnym wspomaganiem, musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, którą bezpłatnie wydają publiczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne.
Główne cele wczesnego wspomagania:
v optymalne wspieranie rozwoju dziecka w okresie do podjęcia nauki szkolnej,
v rozwijanie podstawowych kompetencji komunikacyjnych oraz społeczno – emocjonalnych,
v rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej,
v usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
v wdrażanie do współpracy z nauczycielem – terapeutą,
v doskonalenie umiejętności skupiania uwagi na wykonywanej pracy i dążenie do jej ukończenia,
v usprawnianie motoryki małej i dużej,
v rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dziecka,
v stymulowanie rozwoju funkcji poznawczych,
v wyrównywanie deficytów ze szczególnym zwróceniem uwagi na umiejętności samoobsługowe, kontakt i komunikację,
v w miarę rozwoju i osiągania postępów umożliwienie dziecku edukacji w naszej szkole lub stworzenie warunków do stopniowego wprowadzania do przedszkola, zerówki w szkole masowej lub integracyjnej,
v wspieranie rodziny dziecka w trudnych sytuacjach.
Nasi specjaliści:
v pedagog specjalny,
v psycholog lub psychoterapeuta,
v logopeda,
v terapeuta SI.
Zespół specjalistów w oparciu o przeprowadzone badania i analizę dokumentacji opracowuje konkretny indywidualny program terapeutyczny dostosowany do możliwości i zainteresowań dziecka.
Z jakich programów korzystamy?
Realizujemy elementy różnych programów, sięgamy do różnych metod i form pracy. Te, po które sięgamy najczęściej to:
v metoda integracji sensorycznej,
v wykorzystanie muzyki we wspomaganiu rozwoju,
v metoda wg W. Sherborne,
v wykorzystanie elementów metody M. Montessori,
v metoda TEACH wg Schoplera,
v stosowana analiza behawioralna,
v metody eliminowania zachowań niepożądanych (stosowana analiza behawioralna, etoda wg Sattoan),
v metoda ułatwionej komunikacji (wspomaganej),
v elementy kinezjologii dla dzieci,
v metoda dobrego startu,
v ćwiczenia autorstwa prof. Gruszczyk - Kolczyńskiej,
v pedagogika zabawy.
Podczas zajęć panuje miła atmosfera. Nasze gabinety i sale są bardzo dobrze wyposażone w nowoczesne pomoce dydaktyczne.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka w Szkole Podstawowej nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku.