Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w naszej szkole prowadzą nauczycielki - terapeutki. Uczęszczają na nie dzieci z klas I - III, które mają problemy z czytaniem, pisaniem, ortografią, liczeniem, rozwiązywaniem zadań. Zajęcia odbywają się w niewielkich 3-5 osobowych grupach.
Nauczycielki korzystają z licznych pomocy dydaktycznych. Aby zajęcia były bardziej atrakcyjne, samodzielnie wykonują pomoce dydaktyczne i karty pracy, które są dostosowywane do indywidualnych potrzeb ucznia.
W trakcie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych nauczyciel - terapeuta usprawnia działanie funkcji zaburzonych, wytwarza prawidłowe mechanizmy kompensacyjne i pomaga w pokonywaniu trudności szkolnych. Jednocześnie życzliwie wspiera i zachęca ucznia do aktywnego wykonywania ćwiczeń.
Nauczyciel zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, chwali chęci i wysiłek wkładany w naukę.
- usprawnianie manualne i grafomotoryczne,
- usprawnianie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo - ruchowej,
- usprawnianie percepcji słuchowej,
- doskonalenie umiejętności czytania i pisania,
- doskonalenie poprawności gramatycznej, ortograficznej i stylistycznej,
- kształcenie umiejętności matematycznych,
- stymulowanie rozwoju emocjonalno - motywacyjnego.
Rodzice uczniów często rozmawiają z nauczycielami - terapeutami o postępach w nauce dziecka i otrzymują do wglądu karty pracy, zeszyty i prace plastyczno - techniczne.
Przykładowe ćwiczenia stosowane na zajęciach do pracy z dzieckiem
Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne:
- prace plastyczno - techniczne z zastosowaniem różnych technik, np.: malowanie farbami, rysowanie, lepienie, wycinanie, wyrywanie,
- kalkowanie, odwzorowywanie figur, obrazków, liter, pisanie po śladzie,
- ćwiczenia w kaligrafii pisma.
Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo - ruchową:
- układanie wzorów z części (domina, klocki, loteryjki, układanki, puzzle),
- kończenie zaczętych rysunków,
- porównywanie wzorów,
- tworzenie wyrazów z podanych liter,
Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową:
- podawanie przez dziecko głosek i sylab w wyrazie (liczenie głosek i sylab w wyrazie, wyróżnianie samogłosek i spółgłosek),
- kończenie rozpoczętego wyrazu, zdania,
- wystukiwanie rytmów,
- nauka na pamięć krótkich wierszy.
Ćwiczenia doskonalące technikę czytania:
- czytanie wyrazów, zdań, tekstów sylabami,
- czytanie ciche, głośne, chóralne,
- czytanie fragmentów tekstu na zmianę z dzieckiem.
Ćwiczenia w pisaniu:
- przepisywanie liter, sylab, wyrazów, zdań po dokonaniu analizy ortograficznej,
- uzupełnianie luk w wyrazach,
- układanie zdań z rozsypanek sylabowych, zdaniowych,
- utrwalanie znajomości poznanych zasad ortograficznych.
Podane ćwiczenia to tylko wybrane spośród stosowanych przez nauczycielki. Urozmaicone ćwiczenia i atrakcyjne zajęcia zachęcają naszych uczniów do większej aktywności i samodzielności w pokonywaniu trudności w nauce.